Deel 9

De oude doos ( 9 ).

Vanaf 1990 is de belastingdienst dus veranderd. De “ klant “ komt centraal te staan in het ( nu komt het ) New Public Management handelen.

Je ziet het al, de Engelse termen komen langzamerhand ook in beeld. De burger diende als klant behandeld te worden om de wil van die burger om belasting te betalen – de compliance – te vergroten. In de lijn met de neoliberale tijdsgeest en het business-unit concept werd er een decentrale organisatiestructuur opgezet met veel vrijheid voor een scala aan wendbare, autonome, regionale kantoren. Kunt u het nog volgen ?  De PC’s worden ook geïntroduceerd , maar voorlopig komen er maar 2 per team. Deze moeten nagenoeg dag en nacht gebruikt worden i.v.m. het opzetten van Beheer van Relaties , maar ABS en BBS moeten er ook op werken, dus dat wordt een haast onwerkbare situatie. Kent u BBS nog ?

Dat scheen de opvolger te zijn van Rebez , maar dat programma zegt me niets meer, hoewel ik toen al bij de afdeling bezwaar zat. Het ombouwen van Rebez naar BBS scheen weken te gaan duren. Hoe weet je dat allemaal nog , zult u denken ? Waarschijnlijk een goed geheugen, dat wel , maar ik ben ook een goed bewaarder. Joop houdt ons van alle ontwikkelingen op de hoogte via Memo’s en daar heb ik er heel wat van bewaard.

De jaren negentig zullen rumoerige jaren worden en Joop eindigt de 1e memo dan ook met de woorden:

Ik wens iedereen prettige kerstdagen en ik hoop dat iedereen weer uitgerust terugkomt. Er staat ons nl. een heel zwaar jaar te wachten. Te weinig medewerkers zullen ongetwijfeld weer te veel moeten doen. Alles is nieuw voor ons : Beheer van Relaties , ABS, BBS, enz. Tevens zullen alle medewerkers nog moeten worden ingewerkt in werkzaamheden die ze niet beheersen : VN, lectrieverwerk ( geen geklim meer op laddertjes om leggers uit de muur te trekken en vrouwen kunnen de rokjes weer aan), nabewerken, muteren, bakhouderwerkzaamheden, kwijtschelding, middeling enz.

Alleen SAMEN kunnen we het redden. Ik hoop , dat iedereen zich positief opstelt en dat we iets voor elkaar over hebben.

Nadat de afd. Ondernemingen in , ik denk 1988 , uit Purmerend geplaatst is naar Hoorn en Zaandam komt er ruimte vrij in het gebouw en komt de Keuringsdienst van Waren op de 1e verdieping en krijgt Staatsbosbeheer ook een ruimte aangeboden. De boswachters van het Purmerbos vinden daar onderdak. Aan de hand van één van deze boswachters hebben we tijdens het jaarlijkse dagje uit , nog een rondleiding gehad in het Purmerbos en weide omgeving.

In Purmerend zijn dan 2 P-teams en 1 Ondersteunende Dienst gevestigd. Zaandam wordt de hoofdvestiging en wij zijn Steunpunt Purmerend geworden. Ook Heemskerk is Steunpunt geworden.

Er is ondertussen ook begonnen met het overnemen van de gegevens uit het Centraal Kaartregister ( de Burgerlijke Stand bij de dienst ) in Beheer van Relaties. Er hoeven dan geen mutatiekaarten ( verhuizingen , huwelijken etc. ) meer naar Apeldoorn gestuurd te worden, dat kan nu rechtstreeks in BVR gebeuren. U begrijpt, dat dat overnemen van deze gegevens een gigantische klus was.

De humor ligt ook nog steeds op de werkvloer. Adri van Oostveen ( die werkt hier niet meer ) en Jan Schokker staan achter de ramen van het kantoor te kijken naar twee plantsoenwerkers van de gemeente die samen staan te praten. Zegt A3 tegen Jan : “ dat zijn echte ambtenaren. Zolang wij hier staan en dat is al zo’n twee uur, hebben ze nog niets gedaan “.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *